Sunday, April 1, 2012

“KAPAL TIDAK AKAN TENGGELAM”












Dia seorang wanita yang biasa-biasa, seorang yang berkerjaya…seorang penulis… Dia seorang janda yang telah mengalami pelbagai rintangan dan penderitaan sepanjang menjalani proses kehidupannya sebagai seorang janda. Sudah terlalu banyak tragedi yang sangat sudi menghampirinya. Tidak kurang juga tragedi yang sekadar menjenguk… Namun ia sering tersenyum dan  penuh wibawa. Ketenteraman serta ketenangan selalu saja dapat menyelimutinya dirinya. Hatinya…
Sesiapa saja yang menemui dan bertanya padanya akan teruja dan mengagumi  keberaniannya. Bagaimana insan sepertinya selalu mampu tersenyum dalam menghadapi kegundahan dan kekacauan hidupnya? Apa rahsia kedamaiannya jiwanya?
Bagi mereka yang kagum dan menghargainya akan selalu bertanya. Segala pertanyaan-pertanyaan yang kerap mendampinginya akan dijawabnya dengan jawaban..”Seluruh air di lautan tidak akan mampu membuat sebuah kapal tenggelam”…”Tetapi jika air masuk ke dalam kapal, kapal segera tenggelam tanpa jejak”
Demikianlah pula dengan kesedihan. Kesedihan tidak mampu menenggelamkan kamu jika kamu tidak akan membiarkannya masuk ke dalam dirimu.
Benarlah bahawa kita akan dapat belayar dengan aman di sebuah lautan luas dengan syarat tidak membiarkan kesedihan dan masalah masuk ke dalam diri kita. Jika kita membiarkan air masuk dan masalah masuk maka kita akan berhadapan dengan kapal yang bakal tenggelam.

0 comments:

SELAMAT DATANG


RENUNGAN.....

Memuji bukan bermakna menyokong, mengkritik tidak bererti membenci. berilah pujian di depan umum dan berilah kritikan secara empat mata. Jangan mengecam mereka yang sudah berusaha tetapi gagal tapi kecamlah mereka yang gagal berusaha...

-Pepatah Tibet-

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP