Tuesday, May 18, 2010

Sibu - Maruah Melayu dan bumiputera tergadai?

Ketika saya membaca berita kekalahan BN di Sibu. Kemenangan DAP. Mungkin ramai tidak menyangka. Mungkin! Secara spontan terpancul sesuatu dari kotak fikiran saya... Mungkin panculan dari ruang lingkup saya sebagai bukan ahli politik...tapi sebagai peminat politik! Sebagai peminat kepada bidang yang penuh misteri dan tipu helah ini, yakni bidang yang penuh dengan elemen kesenian berbahasa, kesenian berbicara, kesenian daya-pujuk, kesenian pemfitnahan...apa saja! pendirian saya dari dulu lagi bahawa politik sebenarnya menjangkaui segenap lapisan sempadan pemikiran dan perbuatan...politik ada di mana-mana!

Nah!! Saya semacam terpanggil menggariskan pandangan peribadi. Saya akan cuba siatkan nilai kebumiputeraan dan kepartian, sekurang-kurangnya saya juga akan sisihkan sentimen perkauman...yang membelenggu setiap inci sarat pemikiran kita sebagai umat manusia..di Malaysia. Bukan di Indonesia, bukan di Thailand, bukan di kemboja, bukan di mana-mana. Tapi di Malaysia.

Ekoran dari kekalahan BN di Sibu. Tundingan jari jemari yang berkenaan pantas menghala ke arah kelemahan jentera pilihanraya, keteringinan pengundi mencuba angin baru. Tusukan senjata dari pembangkang memang hebat! Tapi yang lagi hebat dan bergaya ialah keberanian para pengundi beralih arah...melunaskan penghormatan terhadap parti pemerintah...Politik itu sendiri telah pun mengkagumi pendirian para pengundi di bandar. Politik itu juga telah menyaksikan bahawa riak politik di bandar dan riak politik di desa tetap tidak sama. Dan politik itu jugalah yang membuat titik tanda untuk sebuah pengajaran dan sekelumit iktibar dari setiap kekalahan dan kemenangan.

Lihatlah...betapa melayu dan bumiputera sudah tidak punya masa untuk berhantukan sesama sendiri. Bercakaran hanya membenihkan fitnah dan mencipta rentak canggung tarian yg kian sumbang didendangkan. Di mana sudahnya kebobrokan melayu dan bumiputera? Semakin bangsa lain ligat memainkan duri-duri itu...semakin tinggi lagi indeks perpecahan itu.

Melayu dan bumiputera harus bersatu...Melayu sesama melayu mesti bersatu. bumiputera dan sesama bumiputera yang lain mesti berada di atas satu saf...selagi akta itu ada terkandung dalam Perlembagaan. Kita masih punya banyak masa melakukannya. Tidak kiralah penyatuan dalam apa saja pun. Politik cuma satu idea. Tapi rangsangan mungkin tidak kuat di situ. Kerana kita masih terlalu berbasah basi dengan ideologi mandiri. Masih bermadah-helah dengan kesakitan dan keseronokan. Terlalu bersopan dengan pendirian. Mungkinkah rangsangan akan menunjang bila anak cucu cicit kita sudah tergadai maruahnya. Di situ barulah...sayang sudah terlambat!!!

0 comments:

SELAMAT DATANG


RENUNGAN.....

Memuji bukan bermakna menyokong, mengkritik tidak bererti membenci. berilah pujian di depan umum dan berilah kritikan secara empat mata. Jangan mengecam mereka yang sudah berusaha tetapi gagal tapi kecamlah mereka yang gagal berusaha...

-Pepatah Tibet-

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP