Friday, October 16, 2009

MEMUPUK KESATUAN MINDA



Ketika ini..kelmarin dulu, kelmarin dan hari ini..saya tidak berada di Menara Dato' Onn. Saya berada di rumah. membuka mata! Mendengar. Melihat kaca tv. Saya melihat "UMNO'..Perhimpunan Agung Umno 2009 yang penuh makna, penuh sejarah. Melihat dengan mata hati. Berfikir dan mentaksir dengan akal minda sejauh yang mampu..Umno, parti keramat kini memulakan satu deruan transformasi!

Dari persidangan Wanita, Pemuda dan Puteri. Ucapan dasar Presiden, timbalan dan naib-naibnya.. Demikian juga ucapan dari wakil-wakil perwakilan. Terlalu banyak yang diperkatakan sehingga minda fikir tidak sempat 'berlegar' lebih lama untuk mencernakan serta menghuraikan idea, cadangan, persoalan dan isu yang dibangkitkan. Hebat! ramainya pemikir dalam Umno. Seawalnya..persoalan peribadi yang saya titipkan ialah sejauh mana piung-piung perubahan yang dilontar dan diutarakan dapat 'merakyatkan' ahli di peringkat akar-umbi? Sejauh mana? Jawabannya bukan sekarang. Tidak adil memberikan penilaian sekarang sedangkan kesannya belum terzahir.

Tertarik dengan salah satu ungkapan Yg. berhormat Timbalan Presiden iaitu 'Memupuk Kesatuan Minda'..saya pun membugarkan fikiran! Betapa inilah pokok pangkal perubahan yang seawalnya dipupuk, diorentasikan dan ditebarluaskan di peringkat akar umbi, diakarteguhkan di peringkat saf kepimpinan teratas Umno..penjelasan paling mudah ialah..Dari Presiden, timbalan, naib-naib, AMT dan seluruh kepimpinan Bahagian mahu pun cawangan dan juga ahli biasa akan 'Disatukepalakan'. Jika kesatuan minda ini dapat dipupuk lebih awal maka perjalanan untuk berubah seterusnya pasti berada di jalan yang terang. Agak sukar bunyinya..Namun saya percaya tiada halangan untuk seorang ahli Umno yang bergelar pejuang dan sebaliknya memang sukar pula untuk sesorang ahli Umno yang bergelar petualang.

Dengan angka keahlian ahli Umno yang menjangkau hampir 3.5 juta orang. Bagaimana mungkin kesatuan minda ini dapat dipupuk? Hampir sukar untuk ahli Umno mendekati matlamat memupuk kesatuan minda ini dalam suasana rasa kebersamaan..Apakah langsung tidak ada caranya? Perlukah Melayu dan bumiputera menunggu sehingga ada pihak yang membangkitkan isu-isu hak melayu dan bumiputera? agama Islam? kontrak sosial? kemudian barulah kononnya kita bangkit dan mengesahkan konsep kesatuan minda ini?

Untuk melestarikan kesatuan minda ini yang terlalu subjektif bunyinya. Maka Umno perlulah mencari perencah yang mampu merubah ke arah pembentukan 1minda. 3.5 juta ahlinya dambakan kekuatan dan kecekalan semangat. Lontarkanlah jauh-jauh kemelut prejudis sesama ahli dan sesama pemimpin yang selama ini membelenggu jiwa..Jiwailah sepenuhnya parti keramat Umno ini.

Kesatuan minda itu!..Kalau pun tidak sepenuhnya, memadailah dengan menyeru, membawa dan menyatakan "Kita sokonglah yang mendapat majoriti"..."Usah berpuak-puak dalam parti".."Hindari perbalahan, setiap kekusutan masih ada jalan"...

0 comments:

SELAMAT DATANG


RENUNGAN.....

Memuji bukan bermakna menyokong, mengkritik tidak bererti membenci. berilah pujian di depan umum dan berilah kritikan secara empat mata. Jangan mengecam mereka yang sudah berusaha tetapi gagal tapi kecamlah mereka yang gagal berusaha...

-Pepatah Tibet-

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP