Friday, October 16, 2009

MEMUPUK KESATUAN MINDA



Ketika ini..kelmarin dulu, kelmarin dan hari ini..saya tidak berada di Menara Dato' Onn. Saya berada di rumah. membuka mata! Mendengar. Melihat kaca tv. Saya melihat "UMNO'..Perhimpunan Agung Umno 2009 yang penuh makna, penuh sejarah. Melihat dengan mata hati. Berfikir dan mentaksir dengan akal minda sejauh yang mampu..Umno, parti keramat kini memulakan satu deruan transformasi!

Dari persidangan Wanita, Pemuda dan Puteri. Ucapan dasar Presiden, timbalan dan naib-naibnya.. Demikian juga ucapan dari wakil-wakil perwakilan. Terlalu banyak yang diperkatakan sehingga minda fikir tidak sempat 'berlegar' lebih lama untuk mencernakan serta menghuraikan idea, cadangan, persoalan dan isu yang dibangkitkan. Hebat! ramainya pemikir dalam Umno. Seawalnya..persoalan peribadi yang saya titipkan ialah sejauh mana piung-piung perubahan yang dilontar dan diutarakan dapat 'merakyatkan' ahli di peringkat akar-umbi? Sejauh mana? Jawabannya bukan sekarang. Tidak adil memberikan penilaian sekarang sedangkan kesannya belum terzahir.

Tertarik dengan salah satu ungkapan Yg. berhormat Timbalan Presiden iaitu 'Memupuk Kesatuan Minda'..saya pun membugarkan fikiran! Betapa inilah pokok pangkal perubahan yang seawalnya dipupuk, diorentasikan dan ditebarluaskan di peringkat akar umbi, diakarteguhkan di peringkat saf kepimpinan teratas Umno..penjelasan paling mudah ialah..Dari Presiden, timbalan, naib-naib, AMT dan seluruh kepimpinan Bahagian mahu pun cawangan dan juga ahli biasa akan 'Disatukepalakan'. Jika kesatuan minda ini dapat dipupuk lebih awal maka perjalanan untuk berubah seterusnya pasti berada di jalan yang terang. Agak sukar bunyinya..Namun saya percaya tiada halangan untuk seorang ahli Umno yang bergelar pejuang dan sebaliknya memang sukar pula untuk sesorang ahli Umno yang bergelar petualang.

Dengan angka keahlian ahli Umno yang menjangkau hampir 3.5 juta orang. Bagaimana mungkin kesatuan minda ini dapat dipupuk? Hampir sukar untuk ahli Umno mendekati matlamat memupuk kesatuan minda ini dalam suasana rasa kebersamaan..Apakah langsung tidak ada caranya? Perlukah Melayu dan bumiputera menunggu sehingga ada pihak yang membangkitkan isu-isu hak melayu dan bumiputera? agama Islam? kontrak sosial? kemudian barulah kononnya kita bangkit dan mengesahkan konsep kesatuan minda ini?

Untuk melestarikan kesatuan minda ini yang terlalu subjektif bunyinya. Maka Umno perlulah mencari perencah yang mampu merubah ke arah pembentukan 1minda. 3.5 juta ahlinya dambakan kekuatan dan kecekalan semangat. Lontarkanlah jauh-jauh kemelut prejudis sesama ahli dan sesama pemimpin yang selama ini membelenggu jiwa..Jiwailah sepenuhnya parti keramat Umno ini.

Kesatuan minda itu!..Kalau pun tidak sepenuhnya, memadailah dengan menyeru, membawa dan menyatakan "Kita sokonglah yang mendapat majoriti"..."Usah berpuak-puak dalam parti".."Hindari perbalahan, setiap kekusutan masih ada jalan"...

Read more...

Friday, October 9, 2009

UMNO KE RUANG KATARSIS

Imam Syafie ada menyatakan, "Air yang mengalir biasanya jernih; air bertakung pula selalunya keruh dan berbusuk". Siapa yang boleh menafikan ini? Kebenaran perkara ini sudah dapat dibuktikan melalui kaedah saitifik. Maknanya air perlukan arus, perlukan alunan..perlu terus bergerak untuk terus mengalir dan bernafas. Berbeza dengan air yang bertakung...ianya kotor, keruh, kehijauan dan berbusuk.

Dalam dunia kepolitikan dan kepimpinan perlu ada perubahan. Perubahan dalam erti kata mengiringi arus modenisasi semasa. Jika kehendak dunia berubah, maka minda dan jiwa fikir kita perlu berubah. Jika tidak, mana mungkin kita mampu menyerap dan beradaptasi dengan perkembangan dunia dan alam sekeliling yang melibatkan sosial, ekonomi, politik, pendidikan, pembangunan infrastruktur dan sebagainya.

UMNO umpamanya, perlukan pembersihan jiwa dan raga agar ia menjadi jernih semula. Diyakini 'penganutnya'...jika tidak, bekulah Umno!..jumud jiwa dan perasaanya, kejang mata dan telinganya!

Umno sudah lama mengisi mimpi-mimpi ketika sedang enak tidur di ranjang. Umno juga sudah sempat mengutip air-air mata perjuangan sejak mula penubuhannya. Umno juga sudah kekenyangan dengan darah-darah perbalahan serta tulang temulang perpecahan yang silih berganti memulas semangat perpaduan dalam kalangan ahlinya..Justeru, Umno perlulah ke ruang Katarsis

Tarikh 15 Oktober 2009 ini akan memperlihatkan pada ahli dan rakyat bagaimana Umno bakal melakukan pembersihan dan penyucian struktur pengurusan, kaedah pentadbiran dan barisan kepimpinannya. Perubahan semua ini disifatkan sebagai yang paling berani dan radikal dilakukan atas nama keinsafan untuk berubah dan memenuhi kehendak ahli dan rakyat. Ia juga peluang untuk Umno bertindak secara demokratik, terbuka dan inklusif. Antara yang bakal diputuskan :

• Ahli akar umbi akan menentukan barisan kepimpinan
• Hapus sistem kuota
• Mesyuarat perwakilan serentak
• Menghakupayakan Pemuda, Wanita dan Puteri peringkat cawangan
• Melantik ramai kaum wanita dalam kepimpinan
• Yuran keahlian RM2 seumur hidup.
• Kuasa untuk Pemuda, Wanita dan Puteri meluluskan keahlian baru dan iktiraf SU Bahagian.

Jika pun Umno ke ruang katarsis, biarlah seperti "telur dua sebandung, pecah satu, pecah kedua-duanya"... Janganlah seperti "abu di atas tunggul, datang angin terbanglah ia"...

Read more...

Monday, October 5, 2009

Apa Ada Dalam Gendang??

Di sebuah kampung ada seorang budak lelaki yang suka memukul gendang. Dia tidak mahu berhenti memukul gendang, biar apa pun yang dibuat atau diberitahu oleh orang lain. Jiran-jiran tetangga tidak tahan dengan bunyi gendang tersebut yang bising..saban hari dipukul oleh si budak tadi.Akhirnya jiran-jiran budak tadi meminta pertolongan daripada orang lain supaya berbuat sesuatu untuk menghentikan perbuatan tersebut.

Orang pertama datang dan memberitahu budak tersebut, bahawa jika dia terus memukul gendang, bunyinya akan merosakkan gegendang telinga dan dia akan menjadi pekak. Hujahnya terlalu tinggi untuk si budak kerana dia bukan ahli sains mau pun seorang intelek.

Orang kedua datang dan memberitahu bahawa paluan gendang adalah sesuatu yang suci dan harus dilakukan pada hari-hari tertentu sahaja. Orang ketiga memberi kapas penutup telinga kepada jiran-jiran; orang keempat memberi sebuah buku untuk dibaca oleh si budak; orang kelima mengajar si budak kaedah meditasi supaya si budak dapat mencapai ketenangan dan menjelaskan betapa realiti hanyalah imaginasi semata-mata.

Namun semuanya tidak berkesan sama sekali. Semua nasihat dan penyelesaian hanya berkesan buat seketika.

Akhirnya seorang yang biasa-biasa datang dan cuba MENTAKSIR keadaan. lalu... beliau memberikan si budak tadi sebuah tukul dan pahat lalu berkata, "Apakah agaknya yang ada DI DALAM gendang ini sehingga ia berbunyi terlalu kuat??

Apa-apa yang berlaku hari ini..kita harus bijak MENTAKSIR!!

Read more...

SELAMAT DATANG


RENUNGAN.....

Memuji bukan bermakna menyokong, mengkritik tidak bererti membenci. berilah pujian di depan umum dan berilah kritikan secara empat mata. Jangan mengecam mereka yang sudah berusaha tetapi gagal tapi kecamlah mereka yang gagal berusaha...

-Pepatah Tibet-

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP