Monday, September 14, 2009

PINDAAN STRUKTUR PEMILIHAN : BERUBAHKAH UMNO?


Bertitik tolak dari keputusan PRU12 yang lalu yang menyaksikan Gelombang Biru terkapai-kapai dilambung 'Tsunami' politik hasil canangan rakyat yang dikatakan dahagakan perubahan, maka satu demi satu kenyataan dari para pemimpin UMNO yang mahukan satu bentuk perubahan harus dilakukan dalam Umno..Sehinggalah Tun Abdullah akhirnya menyerahkan teraju kepimpinan kepada Najib walaupun belum mencapai 'pra matang' pelan peralihan kuasa yang dipersetujui.

Dan dalam tempoh kepimpinan 100 hari Najib menaiki singgahsana Perdana Menteri dan Presiden Umno, belum ada perubahan ketara yang dilakukan melainkan slogan dan harapan, selebihnya janji untuk Umno perlu berubah. Berubah untuk memenangi hati rakyat, berubah untuk mengembalikan kepercayaan lebih 3.4 juta ahli Umno seluruh negara.

Demikian juga rentetan skrip demi skrip kekalahan Umno dalam beberapa siri PRK yang diadakan di beberapa kawasan, maka Umno terus melaungkan perubahan. Perlunya Umno berubah! Umno mesti berubah! Untuk kesinambungan survival politik Umno, demi kelangsungan dan ketuanan politik Melayu, demi meneruskan citra keunggulan politik bumiputera dan rumpun Melayu!

Persoalannya..perubahan dan berubah yang bagaimana? Yang mana satu perlu diubah? Yang hujungnya yang pangkalnya? Yang di atasnya kah? Yang di bawahnya kah? Perlu kah Umno merubah segala-galanya? Imej, stail, sikap, sifat, perwatakan, cara bercakap, cara berjalan, cara berpakaian, atau...perubahan yang bagaimana?

Jawatankuasa Pindaan Perlembagaan Umno Pusat dikhabarkan akan mengemukakan dua cadangan perubahan umtuk pindaan iaitu:

i) Pemilihan MT dan Jawatankuasa Bahagian dilakukan pada peringkat cawangan iaitu oleh ahli yang telah menjelaskan yuran � maknanya satu ahli satu undi dan ini akan membabitkan kira-kira 3.4 juta ahli Umno; dan

ii) Pemilihan MT dan Jawatankuasa Bahagian dilakukan oleh perwakilan cawangan yang dipilih ke mesyuarat perwakilan bahagian � ini bermakna proses pemilihan dibuat kira-kira 650,000 ahli.

...Inilah antara cadangan perubahan dalam bentuk pindaan struktur pemilihan pemimpin
Umno. Tepuk dada tanya tanya minda.

Justeru, sejauh manakah perubahan ini mampu mengembalikan kegemilangan Umno untuk terus menjadi wadah dan teras memperjuangkan orang Melayu dan rumpun Melayu di bumi malaysia ini?

Kita tunggu dan lihat...

0 comments:

SELAMAT DATANG


RENUNGAN.....

Memuji bukan bermakna menyokong, mengkritik tidak bererti membenci. berilah pujian di depan umum dan berilah kritikan secara empat mata. Jangan mengecam mereka yang sudah berusaha tetapi gagal tapi kecamlah mereka yang gagal berusaha...

-Pepatah Tibet-

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP